۴ معیار کلیدی + ۷ توصیه مهم خرید عطر و ادکلن خوب

۴ معیار کلیدی + ۷ توصیه مهم خرید عطر و ادکلن خوب

اغلب افراد هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب عطر و ادکلن خوب و مناسب خود از میان عطرهای پرشمار موجود، دچار سردرگمی می‌شوند؛ چرا که تنوع محصولاتی که امروزه در بازار موجود است، کم نیست. بنابراین بهتر است که قبل از اقدام به خرید عطر مردانه یا زنانه مناسب استایل خودتان، به چند نکته اساسی توجه کنید.

عطرهای زیادی در بازار موجود است که رایحه خوبی دارند، اما انتخاب شتاب‌زده یکی از آن‌ها، ممکن است باعث شود پس از استفاده برای شما پشیمانی به دنبال داشته باشد. این در حالی است که اگر پیش از انتخاب عطر، از جنبه‌های مختلف در مورد نوع عطر مورد نظر تصمیم بگیرید، انتخابی آگاهانه برای شما به همراه خواهد داشت که هر روز از استشمام رایحه آن لذت خواهید برد و دیگران نیز شما را بابت انتخاب آن تحسین خواهند نمود. در ادامه، ۴ معیار کلیدی به‌عنوان راهنمای خرید عطر و ادکلن زنانه و مردانه را معرفی می‌کنیم.

عوامل موثر در انتخاب عطر و ادکلن

قبل از هر چیز باید بدانید که هر عطری برای شرایط و موقعیت مشخصی طراحی و ساخته می‌شود. بنابراین نمی‌توان بدون در نظر گرفتن شرایطی مثل آب­‌وهوا، نوع پوشش یا استایل و موقعیت مکانی، عطری را مورد استفاده قرار داد که با آن سازگاری ندارد. در ادامه پرسش‌هایی مطرح می‌شود که به هر یک از عوامل موثر در انتخاب عطر اشاره دارد و برای شما توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید پاسخ این پرسش‌ها را به‌طور دقیق مشخص نمایید تا در نهایت تشخیص دهید چه عطری مناسب شماست.

عطر را برای چه فصلی از سال می‌خواهید؟

عطرها از ترکیب عناصر گوناگونی ساخته می‌شوند. هر عطر با توجه به ترکیبات خاصش، در یکی از دسته‌بندی‌های رایحه‌ای قرار می‌گیرد. به‌طور کلی دسته‌بندی‌های گوناگونی برای عطرها وجود دارد. برای نمونه می‌توان آن‌ها را بر اساس جنسیت، غلظت، گروه بویایی و… تقسیم بندی کرد. از لحاظ نوع طبع و رایحه، عطرها می‌توانند شیرین، تلخ، ترش، تند، خنک، معتدل و… باشند که در نهایت همگی آن‌ها در دو گروه گرم و سرد قرار می‌گیرند. هر یک از این انواع عطر و ادکلن، با یک نوع از شرایط فصلی و آب‌وهوایی تناسب دارد. برای نمونه عطرهای گرم یا شیرین برای فصل‌های سرد سال پیشنهاد می‌شوند و از عطرهای مناسب زمستان هستند؛ همچنین عطرهای خنک مناسب فصل‌های گرم‌تر هستند تا شرایط آب‌وهوایی را تعدیل نمایند.

علاوه بر این، پخش بوی عطرهای خنک در هوای سرد کمتر است و استفاده از آن‌ها در فصل پاییز و زمستان موجب می‌شود تا اطرافیان شما اصلا بوی آن را حس نکنند. از سوی دیگر، عطرهای گرم پخش بوی بالایی دارند و در صورت استفاده از آن‌ها در فصل‌های بهار و تابستان، به سرعت با رایحه‌های دیگر موجود در محیط ترکیب می‌شوند. به علاوه پس از مدتی باقی ماندن روی پوست و لباس، رایحه آن‌ها تغییر می‌کند و بوی ناخوشایندی می‌گیرند. بنابراین هنگام انتخاب عطر مناسب خود به فصلی که می‌خواهید در آن از عطر استفاده کنید، توجه داشته باشید.

در چه موقعیت و با چه استایلی از عطر استفاده می‌کنید؟

در چه موقعیت و با چه استایلی از عطر استفاده می‌کنید؟
در چه موقعیت و با چه استایلی از عطر استفاده می‌کنید؟

همان­طور که شما برای رفتن به یک مهمانی رسمی، کفش و لباس متفاوتی را نسبت به وقتی که برای ورزش بیرون می‌روید انتخاب می‌کنید، باید عطر خود را نیز متناسب با فضا و موقعیتی که قرار است در آن قرار بگیرید، برگزینید. هر ادکلن، احساس خاصی را در افراد برمی‌انگیزاند و حس­‌وحال متفاوتی را برای کسانی که آن را می‌بویند تداعی می‌کند. به همین دلیل، برای مثال نمی‌توان از عطری که صرفا برای فضاهای عاطفی (مثل قرارهای عاشقانه) مناسب است، در یک محیط رسمی استفاده کرد.

  معرفی چند عطر و ادکلن مناسب برای کودکان

هنگامی که شما برای شرکت در یک جلسه رسمی از کت و شلوار یا مانتوی اتوکشیده­ استفاده می‌کنید، عموما به دنبال این هستید که حس احترام متقابل، وقار و جدیت را به اطرافیان خود القا کنید. بنابراین در چنین مواردی باید از عطری روی لباس و بدن خود استفاده نمایید که متبادرکننده همین احساسات در ذهن اطرافیان شما باشد.

این نکته در مورد سایر سبک‌های پوششی و استایل‌ها نیز صدق می‌کند. با این همه باید توجه داشت که بسیاری از عطرها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که رایحه معتدلی دارند و برای مثال با تمامی فصول سال یا با موقعیت‌های گوناگون، سازگاری دارند. بنابراین اگر به دنبال عطری هستید که بتوانید در تمامی روزهای سال و موقعیت‌های مختلف از آن استفاده نمایید، می‌توانید از میان عطرهای این گروه رایحه مورد علاقه خود را بیابید.

از اهمیت سلیقه بویایی غافل نشوید!!

پس از آنکه فصل، سبک پوششی و موقعیت استفاده از عطر را برای خود مشخص کردید، تعداد عطر و ادکلن‌هایی که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب خود را نهایی کنید تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و انتخاب برایتان آسان‌تر می‌شود. حال نکته مهم بعدی در راهنمای خرید عطر خوب برای شما، توجه به سلیقه بویایی و اینکه چه نوع رایحه‌ای را بیشتر می‌پسندید، می‌باشد. برای این منظور به تجربه بویایی خود توجه کنید و ببینید که معمولا کدام روایح توجه شما را بیشتر جلب کرده‌اند. بیشتر طرفدار عطرهای تند، شیرین و گرم هستید یا از استشمام عطرهای ملایم، خنک و معتدل بیشتر لذت می‌برید؟ یا شاید یکی از طرفداران پروپاقرص عطر تلخ مردانه یا زنانه هستید.

ابتدا دکانت عطر را تست کنید و سپس شیشه اصلی را بخرید

خوشبختانه امروزه امکانات بسیاری فراهم شده که می‌توانید به دقت تمامی ویژگی‌های ادکلن مورد نظر خود را بررسی نمایید و حتی بدون اینکه برای بوییدن آن به عطرفروشی مراجعه کنید، دقیقاً همان چیزی را که می‌خواهید خریداری کنید. یکی از روش‌های کاملا مطمئن این است که قبل از انتخاب عطر خود، با خرید دکانت عطر آن را تست کنید. دکانت یا دست ریز عطر، همان عطر اصلی با حجم کمتر (مثلا ۵ یا ۱۰ میلی‌لیتر) است که توسط برخی فروشگاه‌های خاص عرضه می‌گردد. با تهیه دکانت عطر این امکان برای شما فراهم می‌شود که قبل از پرداخت هزینه کامل عطر با حجم اصلی، نمونه‌ای از آن را با قیمت بسیار کمتر در اختیار داشته باشید و بعد از امتحان کردن، عطر اصلی را تهیه کنید.

  چه عطرهایی برای افراد سیگاری مناسب است؟

یک حسن قابل توجه خرید دست ریز عطر پیش از خرید شیشه عطر اصلی، این است که شما می‌توانید عطر را به صورت مجزا روی بدن و لباس خود تست کنید، نت‌های آغازین، میانی و پایانی آن را در فرصت کافی استشمام نمایید و اگر کاملا از آن رضایت داشتید، عطر اصلی را سفارش دهید. در حالی که مثلا وقتی عطر را در عطرفروشی می‌بویید، معمولا آن را در کنار عطرهای پرشمار دیگر و در فرصتی کوتاه برای شما تست می‌کنند که این امر ممکن است باعث اثرگذاری عطرها بر یکدیگر شود و شما را دچار اشتباه کند.

قصد دارید چقدر هزینه کنید؟

قیمت عطر نیز از معیارهای مهم انتخاب عطر و ادکلن است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. برای مثال ممکن است به دنبال خرید چند عطر باشید که هر یک را برای موقعیت مکانی و فصل خاصی مورد استفاده قرار دهید. شاید هم قصد داشته باشید یک عطر چهارفصل تهیه کنید که بتوانید در تمام روزهای سال از آن استفاده کنید.

با توجه به اینکه می‌خواهید یک شیشه عطر تا چه مدت برای شما دوام بیاورد، محدوده قیمتی عطر مورد نظر خود را تعیین نمایید. واقعیت این است که هر چه انتظار بیشتری از عطر داشته باشید، لازم است مبلغ بیشتری نیز برای آن در نظر بگیرید. در حقیقت میزان غلظت، پخش بو و ماندگاری عطر رابطه کاملا مستقیمی با قیمت آن دارد. بنابراین (در اغلب اوقات) هر چه بیشتر هزینه کنید، از عطر باکیفیت‌تری نیز برخوردار خواهید شد.

توصیه‌های تکمیلی برای انتخاب عطر و ادکلن خوب و مناسب شما

برای اینکه یک عطر مشخص را به عنوان انتخاب نهایی خود خریداری کنید، به توصیه‌های زیر توجه داشته باشید:

۱. نت‌های عطر را بشناسید:

برای هر عطر، روایحی به عنوان نت‌های آغازین، میانی و پایانی تعریف می‌شود که نشان می‌دهد از لحظه‌ای که آن را اسپری می‌کنید با گذشت زمان چه روایحی از آن استشمام می‌شود. این نت‌ها در جدول مشخصات هر عطر در سایتی که آن را عرضه می‌کند، به‌طور دقیق قابل مشاهده است. به عبارتی این اطلاعات می‌توانند نقش راهنمای خرید عطر و ادکلن مناسب شما را ایفا کنند.
به تمامی نت‌های عطرها دقت کنید و عطری را انتخاب کنید که همه عناصر موجود در ترکیبات آن را می‌پسندید. در مورد اکثر عطرها، می‌توانید مطالبی را نیز در مورد اینکه هر کدام از نت‌های آغازین، میانی و پایانی چه حس‌وحالی را در فضا ایجاد می‌کند، مطالعه نمایید تا اطلاعات کامل‌تری در اختیار داشته باشید.

۲. گروه بویایی عطر را بشناسید:

گروه بویایی عطر نیز از ویژگی‌هایی است که در جدول مشخصات عطرها قابل مشاهده است و تم کلی عطر را مشخص می‌کند؛ بنابراین راهنمای خوبی برای انتخاب عطر محسوب می‌شوند. برای مثال اگر بخواهید دو یا سه ادکلن داشته باشید که هر کدام برای یک فصل سال مناسب باشد، می‌توانید عطری از گروه بویایی گلی یا مرکبات را برای بهار، عطری از گروه بویایی دریایی را برای تابستان، عطری از گروه بویایی نعناع هندی، مشک یا وانیل را برای پاییز و عطری از گروه بویایی تنباکو، چرم یا ادویه را برای زمستان به کار ببرید.

  عطرهای کاهش اشتها

۳. اگر از عطر کسی خوشتان آمد، نام آن را بپرسید:

خجالت نکشید! اگر از رایحه عطر کسی خوشتان آمد، می‌توانید به شیوه‌ای مودبانه نامش را بپرسید. لازم نیست نگران چیزی باشید، زیرا افراد معمولا در چنین شرایطی نه تنها ناراحت نمی‌شوند بلکه خوشحال هم خواهند شد؛ چراکه در واقع برای همین از آن عطر استفاده کرده‌اند: برای اینکه به واسطه رایحه آن احساس خوبی در اطرافیان خود ایجاد نمایند. با دانستن نام این عطرها می‌توانید در مورد آن‌ها تحقیق کنید و دریابید که چه نت‌هایی در عطرهای مورد توجه شما مشترک است و بدین صورت نسبت به سلیقه بویایی خود آگاه‌تر خواهید بود.

۴. عطرهای کلاسیک را بشناسید:

سعی کنید عطرهای کلاسیک و معروف را بشناسید، چراکه می‌توانید از آن‌ها به عنوان معیاری برای شناخت بهتر سلیقه بویایی و یافتن عطر مورد علاقه خود بهره بگیرید.

۵. در استفاده از عطرهای تند، محتاط باشید:

خیلی مهم است که هنگام خرید عطر خوب تنها به سلیقه شخصی خود اهمیت ندهید؛ زیرا این تنها شما نیستید که قرار است آن را استشمام کند. بنابراین خوب است در اکثر موارد عطری را انتخاب کنید که با سلیقه طیف وسیع‌تری از اطرافیانتان جور در بیاید. حتی اگر به دنبال عطری هستید که فقط خاص خودتان باشد، باز هم خوب است که دست کم سلیقه افرادی را که بیشتر با آن‌ها سروکار دارید، در نظر بگیرید.

۶. از اینترنت کمک بگیرید:

خوشبختانه امروزه تمامی اطلاعات و جزئیات ریز مربوط به عطرها در اینترنت وجود دارد. به علاوه، نظراتی که کاربران و خریداران هر عطر در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف راجع به آن می‌نویسند و در آن تجربه خود را از خرید آن محصول بیان می‌کنند، می‌تواند تا حد زیادی یاری‌کننده باشد. در این زمینه سایت خلیفه چی یکی از بهترین منابع نقد و بررسی تخصصی عطر و ادکلن محسوب می‌شود که عطرهای زیادی از بهترین برندها را به‌صورت ویدئویی بررسی می‌کند. همچنین خلیفه چی (به واسطه تخصص خود) یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها برای خرید دکانت عطر محسوب می‌شود.

۷. قبل از خرید، عطر را تست کنید:

تست عطر قبل از نهایی کردن خرید، اهمیت بسیاری دارد که به آن اشاره کردیم و می‌توان گفت بهترین شیوه برای این کار، خرید دکانت عطر است که در واقع خود عطر اصلی اما در حجم کمتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع بندی

یکی از سوالات متداول افرادی که قصد خرید عطر جدید دارند این است که چه عطری مناسب من است و چطور عطر انتخاب کنم؟ در این مقاله سعی کردیم یک راهنمای کامل خرید عطر و ادکلن برای شما ارائه کنیم و به بررسی معیارهای مهم در این زمینه بپردازیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید عطر مناسب خود را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *